اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





پایان بندبازی
جنگ اوکراین، رژیم صهیونیستی را در یک دوراهی قرار می‌دهد.


۲۱ خرداد ۱۴۰۱   1627  0  0 دیدگاه
از آنجایی که تهاجم روسیه امنیت بین‌المللی را بی‌ثبات می‌کند، توانایی اسرائیل برای مانور بین ابرقدرت‌ها در حال کاهش است. اورشلیم باید علناً در کنار ایالات‌متحده باشد و در عین حال برای کاهش وابستگی به آن تلاش کند. همزمان، اسرائیل باید همکاری خود را با بازیگران کلیدی در اروپا، آسیا و خاورمیانه تقویت کند تا برای عصر جدیدی در امنیت بین‌المللی آماده شود.

اشاره: دوران جدیدی که در آرایش قدرت‌های بین‌المللی شکل گرفته است و تکاپوی کشورهای دیگر برای قرارگیری در مغناطیس روابط جدیدی که در آینده قریب‌الوقوع، در حال شکل‌گیری است، این پرسش را پیش روی هر کشوری قرار داده است که چگونه می‌تواند در این آینده مشارکت و سهم داشته باشد؟ پایگاه خبرگزاری آرنا (ARENA) که یک پایگاه اسرائیلی در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی است، این پرسش را در قبال آینده این رژیم جعلی پرسیده است و سیاست «بندبازی» را که عنوانی برای استراتژی دهه‌های اخیر این رژیم برای همکاری همه‌جانبه و موازنه‌ای با تمام ابرقدرت‌ها بوده است غیرقابل تداوم ارزیابی می‌کند. به عبارت دیگر این پایگاه، معتقد است رژیم صهیونیستی نیز ناچار است تا در یک جبهه مشخص، شناسایی شود. بازخوانی نگاه ضروری و عاجل بازیگران مختلف جهان به تحلیل این پیچ تاریخی، می‌تواند برای ایران درس‌آموز باشد.

جنگ بین روسیه و اوکراین خبر از ظهور عصر جدیدی در رقابت ابرقدرت‌ها می‌دهد، دورانی که پیامدهای عمیقی برای سیاست اسرائیل دارد. در حالی که هنوز برای تجزیه و تحلیل کامل رویدادی به این بزرگی زود است، تحولات چشمگیری که قبلاً رخ داده است به ما اجازه می‌دهد تا بینش‌های اولیه در مورد پیامدهای جهانی درگیری و تأثیر بالقوه آنها بر اسرائیل را به دست آوریم. در میان آنها می‌توان به قربانی کردن واقعی اوکراین و پیامدهای احتمالی آن در توافق با ایران، کاهش توانایی اسرائیل برای مانور محتاطانه بین ابرقدرت‌های رقیب، پارادوکس ناشی از درک قدرت در حال فرسایش آمریکا و با وجود این نیاز اسرائیل به ایستادن در کنار ایالات متحده. استفاده از نیروی بالقوۀ توافق ابراهیم برای دستیابی به عمق استراتژیک جدید؛ و به طور گسترده تر، اتخاذ رویکردی فعال‌تر برای حفظ برتری نسبی اسرائیل در آغاز عصر جدید در امنیت بین‌المللی و نظم جهانی.

برای بسیاری، جنگ در اوکراین خاطرات تاریخی نگران‌کننده را برانگیخته است. اظهارات پوتین در مورد آماده‌باش نیروهای استراتژیک هسته‌ای روسیه، بلافاصله ما را به یاد سناریوهای لبه پرتگاهی و کابوس‌آور بحران موشکی کوبا در سال 1962 می‌اندازد[1]. تصاویری از ویرانی و مرگ در شهرهای اروپایی، فرار بیش از چهار میلیون پناهنده از اوکراین، و میلیون‌ها نفر دیگر که مستقیماً در داخل کشور رنج می‌برند[2] نیز مقایسه با جنگ جهانی دوم را افزایش می‌دهد[3].

آیا واقعاً یک قیاس تاریخی مرتبط برای وضعیت استراتژیک کنونی جهان وجود دارد؟ بحران موشکی کوبا که جهان را در اوج جنگ سرد تهدید کرد، نمونه خوبی است.

جنگ اوکراین پرده از دو جنبه کلیدی قدرت غربی برمی‌دارد: قصد ناتو و توانایی‌های آن.
مورد دیگر تحقیر روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که مشابهت‌های خاصی با تجربۀ جمهوری وایمار در پی توافقات ورسای دارد و ممکن است (تا حدی) تهاجم معاصر روسیه را توضیح دهد.

اما شاید تشبیه مناسب‌تر، توافق بدنام مونیخ 1938 و قربانی‌کردن سودتنلند چکسلواکی به عنوان بخشی از تلاش بریتانیا برای راضی‌کردن آلمان نازی باشد. با این حال، در حالی که هیچ یک از این سه تشبیه نمی‌تواند وضعیت مخمصۀ کنونی را به درستی توضیح دهد، شباهت ها به وضعیت ژئوپلیتیک امروزی آینده خوبی برای امنیت بین‌المللی ندارد.

بینش کلیدی ارائه شده در این مقاله این است که اسرائیل به سرعت در حال رسیدن به نقطه‌ای است که چاره‌ای جز اتخاذ موقعیت طبیعی خود در کنار متحدانش -ایالات متحده و شرکای آن- نخواهد داشت. با این حال، چنین گامی تقریباً لزوماً یکی دیگر از الزامات استراتژیک اسرائیل را تضعیف می‌کند: ادامۀ راه رفتن بر روی طناب بین ایالات متحده و روسیه.

اسرائيل به جاي اينكه بگذارد تحولات دستش را مجبور كند، بايد وفاداري خود را با غرب در زماني كه خودش انتخاب مي‌كند، رسماً اعلام كند. به موازات آن، اسرائیل باید خطوط نظم نوظهور جهانی را شناسایی کند و تلاش قابل توجهی برای تشکیل ائتلاف‌ها و همکاری‌های جدید برای مقابله با بی‌ثباتی دوران جدید، و در درجه اول برای مقابله بهتر با ایران انجام دهد.

ناخواسته و ناتوان

جنگ در اوکراین -بدترین درگیری نظامی در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم- محاسبات کشورهای عضو ناتو را در مورد قابلیت‌های نظامی موجود اروپا و همچنین برنامه‌های سیاسی آنها افشا کرده است. به‌طور خلاصه: در مواجهه با چالش خشونت‌آمیز روسیه با ارزش‌هایی مانند آزادی، دموکراسی، حاکمیت و همچنین نظم جهانی، ایالات متحده و متحدانش هر دو فقدان اراده برای استفاده از نیروی نظامی را از ترس تحریک جنگ جهانی سوم نشان داده‌اند. این پیامی نگران‌کننده برای شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا، خاور دور و خاورمیانه است.

آغاز خصومت‌ها در اوکراین، ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در میان فرآیندهای برنامه‌ریزی استراتژیک در رابطه با استراتژی امنیتی خود -به‌روزرسانی برنامه‌ریزی توسعۀ نیرو در عصر رقابت ابرقدرت‌ها، عمدتاً برای مقابله با تهدید بالقوه چین- گرفتار کرد.

اتحادیه اروپا در نهایت موفق شد درس‌های اولیه جنگ را در آخرین سند خود، با عنوان «قطب‌نمای استراتژیک برای امنیت و دفاع»[4] وارد کند. که در آن، تجاوز روسیه به عنوان یک «تغییر مبنایی در تاریخ اروپا» توصیف می‌شود که از آن نیاز به یک «جهش کوانتومی» در توسعۀ توانایی‌های نظامی کشورهای اتحادیه اروپا به‌منظور تبدیل‌شدن به یک تامین‌کنندۀ امنیت «مطمئن» ناشی می‌شود[5]. این بخش ممکن است به‌عنوان یک تصدیق ضمنی از شکاف بین سطح تهدیدی که اروپا با آن مواجه است و توانایی‌اش برای مقابله با آن تلقی شود.

در مقابل، کاخ سفید هنوز جدیدترین استراتژی امنیت ملی خود را اعلام نکرده است، و پنتاگون هنوز استراتژی دفاع ملی خود را منتشر نکرده است، دو سندی که در آن چین قرار بود بر دستور کار مسلط شود[6]. با این حال، به جای به‌روزرسانی استراتژی چین، کاخ سفید اکنون مجبور شده است برای سرریز احتمالی جنگ اوکراین به خاک ناتو و احتمال اینکه پوتین دستور استفاده از سلاح‌های شیمیایی را صادر کند، آماده شود.

کاهش مستمر بودجه دفاعی آنها باعث شده است که اعضای اروپایی ناتو به‌شدت به بازدارندگی هسته‌ای ارائه‌شده توسط ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه وابسته باشند.
[7] بنابراین، مانند اسلاف خود، باراک اوباما و دونالد ترامپ، تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای تمرکز نظام آمریکا بر آسیا و آماده‌سازی برای درگیری‌های مسلحانه احتمالی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، بار دیگر به دلیل نیاز به پرداختن به همه موارد مشکلات آشنا در سایر صحنه‌های عملیات مختل شده است.

با این حال، در سطح عمیق‌تر، جنگ اوکراین پرده از دو جنبه کلیدی قدرت غربی برمی‌دارد: قصد ناتو و توانایی‌های آن. هر دو جنبه، که به اختصار توضیح خواهم داد، به محاسبات استراتژیک قهرمانان اصلی در بحران کنونی مربوط می‌شود. افشای این محاسبات ظاهراً محدودیت‌های بازدارندگی آمریکا را آشکار می‌کند و به روسیه و چین اطلاع می‌دهد که تا چه اندازه می‌توانند یک کمپین نظامی تهاجمی احتمالی را رهبری کنند و در عین حال در آستانه درگیری مستقیم با ایالات متحده باقی بمانند. این درس توسط تمامی بازیگران نظام بین‌الملل به‌دقت مطالعه خواهد شد و بر امنیت بین‌المللی و ظهور نظم نوین جهانی از غرب تا شرق اروپا و از خاورمیانه تا خاور دور تأثیر خواهد گذاشت.

با توجه به مقاصد رهبری ناتو، پیام‌های عمومی همراه با استقرار عملیاتی نیروهای واکنش سریع ناتو (برای اولین بار) و تقویت نظامی کشورهای متحد هم مرز با اوکراین[8]، تردید چندانی در ذهن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باقی نگذاشته است. در واقع، اظهارات پرزیدنت بایدن و نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، هرگونه مفهوم ابهام استراتژیک غرب را از بین برد. رهبران دو کشور تصریح کردند که جدای از سلاح، کمک‌های بشردوستانه و حمایت کلامی قوی از رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، آنها قصدی برای توقف فعالانه تجاوز روسیه ندارند و منطقه پرواز ممنوع را بر فراز اوکراین تحمیل نخواهند کرد[9]. جانسون حتی در جریان یک مناظره در پارلمان لندن یک عذرخواهی کرد: "واقعیت غم انگیز این است که ولادیمیر پوتین در صورت امکان به ماشین جنگی خود ادامه خواهد داد."[10]

بایدن در سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه، محدودیت‌های مداخله غرب در درگیری‌ها را برجسته کرد: «نیروهای ما درگیر نزاع با نیروهای روسیه در اوکراین نیستند و نخواهند بود، بلکه برای دفاع از متحدان خود در ناتو در صورت تصمیم پوتین برای پیشروی به سمت غرب [کمک خواهند کرد][11]. پوتین می‌تواند به راحتی از سخنان بایدن استنباط کند که ایالات متحده حاضر به دفاع از چه چیزی نیست و در واقع می‌تواند به قول نخست‌وزیر بریتانیا به «ماشین جنگی خود رو به جلو» ادامه دهد. . بایدن بر شدت خطر در صورت سرریز درگیری تأکید کرد: «رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه جنگ جهانی سوم است»[12].

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که در حال حاضر رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز هست، به همین ترتیب تلاش کرد از درگیری فاصله بگیرد. او در پی نشست ویژۀ رهبران اروپایی که از قضا در کاخ ورسای برگزار شد، گفت: «به‌عنوان اروپایی‌ها، ما در اوکراین در حال جنگ نیستیم»[13]. به عبارت دیگر، اروپا و ایالات متحده آگاهانه اوکراین را قربانی کرده‌اند؛ کشوری با بیش از 41 میلیون نفر جمعیت[14]، و یکی از معدود دموکراسی‌هایی است که از خاکستر اتحاد جماهیر شوروی سابق برخاسته است.

با توجه به قابلیت‌های نظامی موجود ناتو در اروپا، جنگ اوکراین نشان داد که واقعاً چقدر سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو کاهش یافته است. تعداد معدودی از آنها به محدودیت توافق شده مبنی بر صرف 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع دست یافته اند[15]. علاوه بر این، در حالی که برخی از اعضای ناتو پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، هزینه‌های دفاعی خود را با توجه به تورم و آسیب اقتصادی ناشی از ویروس کرونا افزایش دادند، برخی گمان می‌کنند که میانگین واقعی هزینه‌های دفاعی کشورهای اروپایی 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها است. این نیز عمدتاً به افزایش قابل توجه تدارکات نظامی توسط بریتانیا و فنلاند نسبت داده می شود (این کشور به طور رسمی شریک ناتو است، اما یک متحد نیست)[16]. قطعنامه‌ای که در نشست ویژه رهبران اروپا در اوایل مارس 2022 برای تغییر مسیر و افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه نیروی نظامی و حفاظت از دارایی‌های حیاتی در حوزه سایبری و فضای بیرونی صادر شد، شواهدی ناگوار بر بی‌توجهی چندین دهه‌ای آنهاست[17].

در نتیجۀ کاهش مستمر بودجۀ دفاعی کشورهای اروپایی، اعضای ناتو به‌شدت به بازدارندگی هسته‌ای ارائه شده توسط ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه متکی ماندند. ژنرال بریتانیایی سر ریچارد شیرف، معاون سابق فرماندهی عالی متحدان ناتو در اروپا، چندین سال پیش استدلال کرد که این وضعیت می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا علیه کشورهای بالتیک بدون مجازات عمل کند. به گفته شیرف، پوتین تصور می‌کرد که غرب هرگز اولین کسی نخواهد بود که سلاح هسته‌ای را شلیک می‌کند. به همین دلیل، و در غیاب نیروهای متعارف قابل توجه ناتو برای بازدارندگی او، پوتین اساساً می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد[18].

بنابراین، با پیشروی ستون‌های زرهی روسیه به سمت کشوری از  اروپای شرقی و طرفدار غرب، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -که در سال 1949 برای جلوگیری از حملۀ اتحاد جماهیر شوروی، بعداً فدراسیون روسیه، به اروپای غربی تأسیس شد- نمی‌توانست به طور جدی به گسترش « چتر بازدارندگی متعارف» خود برای پوشش اوکراین فکر کند. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه اوکراین عضو ناتو نیست، اما در سال 1994، اوکراین ضمانت‌های کتبی از روسیه (به همراه ایالات متحده، بریتانیا و ایرلند) دریافت کرد که مسکو به استقلال و حاکمیت خود در امتداد مرزهای خود در ازای پیوستن کی‌یف به معاهده منع اشاعه (NPT) احترام می‌گذارد[19]. بیست‌وهشت سال بعد، اوکراین ارزش واقعی این ضمانت‌ها را کشف کرد و کشورهای اروپایی دریافتند که قدرت نظامی ترکیبی آنها نمی‌تواند پوتین را از اقدام بازدارد و نمی‌تواند او را پس از این کار متوقف کند.

دیپلماسی آمریکایی و اروپایی به بسیج ائتلافی از کشورها و شرکت‌های بزرگ برای اعمال تحریم‌های اقتصادی گزنده علیه روسیه افتخار می‌کند. اگرچه این اقدامات اقتصادی در واقع بی‌سابقه است، اما با این وجود، پیشروی ارتش روسیه را متوقف نکرده یا حملات بی‌امان آن را به مراکز جمعیت غیرنظامی اوکراین کاهش نداده است. نتیجه اجتناب‌ناپذیر این است که پوتین در برنامه‌ریزی کمپین نظامی خود برای حمله به اوکراین، تصور می‌کرد که ریسکی برای رویارویی نظامی بین ارتش او و نیروهای ناتو وجود ندارد.

درک فرسایش قدرت آمریکا

محدودیت‌های بسیج ناتو، صحبت‌ها در مورد جنگ جهانی سوم بالقوه، و تمایل غرب برای قربانی‌کردن اوکراین، نشانه‌های دیگری از فرسایش وجهه و اعتبار قدرت آمریکاست، روندی مضر که با این وجود خیلی قبل از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد[20]. واشنگتن کاملاً آگاه است که رهبران و کشورهای خاور دور، خاورمیانه و فراتر از آن، اظهارات و اقدامات آن را در مورد اوکراین زیر نظر دارند و بر اساس آن حرکات خود را محاسبه می‌کنند[21]. جهان همچنین عقب‌نشینی پر هرج‌ومرج ایالات متحده از افغانستان و تسلط طالبان در اوت 2021 را به یاد می‌آورد، به‌ویژه تصاویر شهروندان افغان که ناامیدانه به هواپیماهای نظامی آمریکایی چسبیده‌اند و در نهایت کشته می‌شوند[22].

کاهش قدرت آمریکا، چنان که تصور می‌شود، پیامدهای مهمی برای ثبات در دیگر صحنه‌های عملیاتی دارد -اول از همه در هند و اقیانوس آرام. اعلامیه رئیس جمهور روسیه پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ در مورد یک محور رسمی چین و روسیه، که به‌عنوان "مشارکت بدون محدودیت" مورد ستایش قرار می‌گیرد- قطعاً در واشنگتن، به‌عنوان یک چالش مشترک برای نظم جهانی، هژمونی آمریکا و ارزش‌های آن تلقی می‌شود[23]. تفاهم شخصی بین پوتین و شی، و ترس از اینکه چین ممکن است از روسیه حمایت نظامی کند، بایدن را وادار کرد تا شخصاً به رئیس جمهور چین در مورد پیامدهای چنین اقدامی هشدار دهد[24].

چین بعداً موضع خود را نرم‌تر کرد و به‌دنبال ارائه یک خط نسبتاً آشتی‌جویانه بود و بر روحیۀ همکاری و کمک‌های بشردوستانه تأکید کرد[25]. بعداً، پکن حتی سفیر خود در واشنگتن را موظف کرد که توضیح دهد که مشارکت چین و روسیه واقعاً محدودیت‌هایی دارد[26]. با این حال، این یک بشکۀ باروت بالقوه باقی می‌ماند و نگرانی‌هایی را در واشنگتن ایجاد می‌کند که ایالات متحده می‌تواند همزمان با چالش‌های نظامی در دو جبهه بزرگ روبرو شود: علیه روسیه در اروپا، و علیه چین و/یا کره‌شمالی در هند و اقیانوس آرام[27].

به‌سادگی می‌توان فرض کرد که پکن از نزدیک شاهد رهبری واشنگتن غرب در خلال بحران اوکراین است و درباره امکان‌سنجی تحمیل اجباری «اتحاد» با تایوان، نتیجه‌گیری خواهد کرد. در همین راستا، پکن در حال بررسی طیف واکنش‌های کشورهای غربی و تحریم‌های اقتصادی سختی است که آنها علیه روسیه اعمال کرده‌اند تا شاید برای این که غرب در آینده اقدامات مشابهی را علیه چین انجام دهد، آماده شود.

اما حتی اگر پکن –که ایالات متحده آن را به‌عنوان بزرگترین تهدید استراتژیک خود تعریف می کند[28]، حمله روسیه به اوکراین را بیشتر به‌عنوان یک هشدار درک کند تا یک فرصت، تایوان خود می‌تواند چندین درس مهم در مورد نیاز به تقویت دفاع خود بیاموزد. با این حال، عمدتاً می‌تواند ارزش واقعی اعلامیه‌های حمایت و تضمین‌های امنیتی غرب را ببیند[29]. و اگر همه اینها کافی نبود، [این واقعیت پیش روی آن‌هاست که] کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی خود را در سال 2022 (از جمله پس از شروع جنگ اوکراین) از سر گرفت. پیش‌فرض پرتاب‌های موشک‌های بالستیک بعدی در آیندۀ نزدیک به‌طور قابل‌توجهی احساس امنیت کره جنوبی و ژاپن را تضعیف می‌کند[30].

متحدان آمریکا در خاورمیانه در حال تلاش برای جبران تصمیمات اخیر آمریکا و کاهش اعتماد به رهبری منطقه‌ای آن هستند.

در خاورمیانه، در یک برش حتی سریعتر نیز همین اتفاق می‌افتد. منطقه در حال تماشای رویدادهای اوکراین و تعمیم در مورد ایران و توافق هسته‌ای جدید است که ممکن است به زودی امضا شود. همگرایی این دو فرآیند که مستقیماً به هم مرتبط نیستند، پیام‌های نگران‌کننده‌ای درباره آمریکا به جناح‌های مختلف خاورمیانه می‌فرستد.

اولین مورد به رفتار آمریکا در برابر روسیه و آنچه تحت عنوان قربانی‌کردن اوکراین تلقی می‌شود، مربوط است. دوم در مورد رویکرد آمریکا در قبال ایران در مذاکرات هسته‌ای و طرح واشنگتن برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به‌عنوان بخشی از مذاکرات است[31] (آمریکا قبلا حوثی‌ها را در یمن (نیروهای نیابتی ایران) از فهرست حذف کرده است[32]). حتی اگر ایالات متحده در نهایت نظر خود را در این مورد تغییر دهد، اقدامات آن قبلاً به اعتماد ملت‌های منطقه از جمله اسرائیل به صلاحدید ژئوپلیتیکی آمریکا آسیب رسانده است[33].

این پس‌زمینه‌ای برای هجوم فعالیت‌های دیپلماتیک در خاورمیانه و مجموعه‌ای از نشست‌های بی‌سابقه‌ای است که با شروع جنگ اوکراین، با عجله برگزار شد[34]. اولین مورد، دیدار بین نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید، ولیعهد امارات در اواخر مارس بود[35]. ظاهراً دلیل سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به امارات نیز همین بوده است -که تا همین اواخر حتی در کشورهای عربی هم منفور بود[36]. این سفر ممکن است یک سیگنال نمادین به واشنگتن یا تلاشی برای دور کردن اسد از محور رادیکال به رهبری ایران باشد.

در هر صورت، سلسله نشست‌های پرمخاطب به خودی خود نشان می‌دهد که چگونه دولت‌های منطقه به سرعت محاسبات ژئوپلیتیک خود را به‌روزرسانی می‌کنند. همچنین بر تثبیت چارچوب‌های جدید و فوق‌العاده برای جبران تصمیم‌های اخیر ایالات متحده و کاهش اعتماد به رهبری منطقه‌ای آن تاکید می‌کند. حتی پیام‌های اطمینان‌بخش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اورشلیم، نتوانست آسیب‌های وارده را کاهش دهد[37].

توانایی اسرائیل برای مانور بین ابرقدرت ها در حال کاهش است

درگیری در اوکراین به‌طور فزاینده‌ای توانایی اسرائیل را برای مانور بین ابرقدرت‌ها محدود می‌کند. در واقع، اورشلیم به‌سرعت به لحظه‌ای نزدیک می‌شود که باید آشکارا جایگاه طبیعی خود را در کنار واشنگتن به دست آورد. تداوم ابهام در این موضوع حیاتی در درازمدت تنها باعث آسیب بیشتر خواهد شد.

چالش‌های مداوم در جبهه سوریه و تلاش‌های ایران برای استقرار نظامی در آنجا و همزمان پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش، نیاز اسرائیل به ادامه هماهنگی سیاسی با روسیه و هماهنگی نظامی با نیروهای ارتش روسیه حاضر در سوریه را توضیح می‌دهد. این امر نیاز اساسی اسرائیل را به حفظ عاقلانه روابط با کرملین، به ویژه در زمان چنین تنش‌های بین‌المللی حاد، و تلاش برای دفاع از این دارایی استراتژیک، که دستیابی به آن کار زیادی می‌طلبد، تحریک می‌کند. می‌توان تصور کرد که رفتار محتاطانه اسرائیل، پیام‌رسانی‌هایش بین پوتین و زلنسکی، و دیپلماسی لرزنده نخست‌وزیر بنت[38]، همگی به حفظ –حداقل تاکنون– هماهنگی استراتژیک بین اورشلیم و مسکو و آزادی عملیاتی که ارتش اسرائیل نیاز دارد، کمک کرده است. اغراق در اهمیت این کار بزرگ، دشوار است.

موضع‌گیری واضح‌تر از جانب ایالات متحده در بحران اوکراین می‌تواند اسرائیل را برخلاف منافعش از تفاهماتش با مسکو محروم کند، عمدتاً در تأمین فضای عملیاتی برای مانور. تاکنون، اینها اسرائیل را قادر ساخته است که از حضور روسیه در سوریه از سال 2015، به‌عنوان یک عامل تثبیت‌کننده و شریک برای هماهنگی استراتژیک و نظامی، بهره مند شود.[39] این امر به‌ویژه برخلاف آنچه در روی پرده ظاهر می‌شد، یعنی فروپاشی رژیم سوریه به دلیل جنگ داخلی، گسترش داعش و استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود، صادق بود.

علیرغم مشکلات فراوانی که ایجاد شد، حداقل در ابتدا، مسکو به ایجاد چارچوب دیپلماتیکی کمک کرد که انهدام سلاح‌های شیمیایی اسد را تسهیل کرد[40].

با وجود مشکلات و اختلافات مختلف، اسرائیل یک کشور غربی است و مهمترین شریک آن ایالات متحده آمریکا است.
 همچنین با اورشلیم هماهنگ شد تا از اصطکاک بین نیروهای اسرائیلی و ارتش روسیه که در سوریه فعالیت می‌کنند، جلوگیری شود - امری که برای تامین منافع امنیتی اسرائیل در این صحنه عملیات ناآرام ضروری است[41].

علاوه بر این، روسیه –و شخص رئیس جمهور پوتین– در مأموریت حساس بشردوستانه یافتن و بازگرداندن اجساد سربازان اسرائیلی که در جریان نبرد سلطان یعقوب در سال 1982 مفقود شدند، کمک کرده است، موضوعی که برای افکار عمومی اسرائیل اهمیت زیادی دارد[42]. با وجود تنش‌های آشکار، اسرائیل توانسته است منافع خود را در شرایط سخت تأمین کند[43].
با این حال، علیرغم نیاز دائمی به هماهنگی با روسیه برای تضمین آزادی عملیات در جبهه شمال شرقی اسرائیل و همچنین احترام متقابل و روابط شخصی بین رهبران ارشد اسرائیل و پوتین، اورشلیم نمی‌تواند به نوسان بین طرفین ادامه دهد. ایالات متحده قبلاً علناً نشان داده است که انتظار دارد اسرائیل بیشتر با منافع آمریکا و کمتر با مسکو هماهنگ باشد[44]. توانایی اسرائیل برای ادامه «بندبازی»، ​​هرچه جنگ اوکراین طولانی‌تر شود و ویرانی و کشتار غیرنظامیان بیشتر می‌شود، کاهش می‌یابد، چه رسد به اینکه روسیه با سلاح‌های غیرمتعارف (از هر نوع) به اوکراین حمله کند. در حالی که به رهبران ایالات متحده و بریتانیا و همچنین دبیر کل ناتو هشدار داده شده است[45].

حتی در یک مفهوم پراگماتیک، واضح است که اسرائیل باید با چه کسی طرف شود. حمایت استراتژیک، دیپلماتیک و نظامی آمریکا به ستون اساسی امنیت ملی اسرائیل تبدیل شده است[46]. همکاری‌های متعدد در زمینه امنیت و تحقیق و توسعه، همکاری اطلاعاتی نزدیک، برنامه‌های کمک‌های خارجی سخاوتمندانه برای حفظ مزیت نظامی کیفی نیروهای دفاعی اسرائیل، و سپر دیپلماتیکی که ایالات متحده همچنان به اسرائیل در نهادهای سازمان ملل -قبل از هر چیز شورای امنیت- ارائه می‌کند، همه اجزای اساسی عمق استراتژیک اسرائیل در معنای عمیق و چندبعدی این اصطلاح هستند[47].

با این حال، مهم‌تر از همه، ارزش‌های مشترکی است که حمایت استراتژیک آمریکا از اسرائیل بر آن استوار است، و احساس عمیق تعهدی که بارها و بارها توسط کنگره و روسای جمهور آمریکا نشان داده شده است[48]. با وجود مشکلات و اختلافات بی‌شمار، اسرائیل یک کشور غربی است و مهم‌ترین شریک آن ایالات متحده آمریکا است[49]. اسرائیل ارزش‌های دموکراتیک با کشورهای غربی دارد، نه با رژیم‌های استبدادی به رهبری پکن و مسکو. بنابراین، اگرچه حفظ گفت‌وگو با همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها مزیتی است که اسرائیل باید حفظ کند، اما توسعه روابط خود با آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با توجه به این موضوع، اقدامات اسرائیل باید منعکس‌کننده این باشد که در مناقشه اوکراین در کنار ایالات متحده ایستاده است و در عین حال تا آنجا که ممکن است روابط و ارتباطات خود را با روسیه و رهبری آن حفظ می‌کند. در هر صورت، اسرائیل باید فعالیت‌هایی را که از حمایت عمومی گسترده برخوردار است، مانند ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان و کمک‌های پزشکی به نیازمندان، و کمک به بازسازی زیرساخت‌های غیرنظامی و سایر آسیب‌های ناشی از جنگ، افزایش و گسترش دهد. اینها باید در سطح بالایی انجام شود تا به جامعه بین‌المللی و مردم اوکراین نشان داده شود که اسرائیل به آنها کمک می‌کند. چنین رویکردی تضمین می‌کند که اسرائیل در کنار متحدان طبیعی خود باقی می‌ماند.

راه پیش رو

این تحلیل تاکنون نشان می‌دهد که چگونه جنگ در اوکراین نه‌تنها توانایی اسرائیل را برای بندبازی محدود می‌کند، بلکه تصمیم‌گیرندگان در اورشلیم را با یک پارادوکس حاد مواجه می‌کند. از یک سو، به نظر می‌رسد که قدرت آمریکا رو به افول است -همانطور که توجه و علاقه واشنگتن به خاورمیانه- از سوی دیگر، اسرائیل نمی‌تواند واقعاً به هیچ ابرقدرت دیگری تکیه کند، نه از نظر نظامی، نه از نظر سیاسی، و قطعاً نه از منظر ارزش های مشترک.

چگونه می‌توان این پارادوکس را حل کرد؟ اسرائیل باید بدون تاخیر برای رویارویی با نظم نوپای جهانی و تغییرات اخیر در امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای آماده شود. فرض کاری آن باید این باشد که ایالات متحده شریک استراتژیک اصلی خود باقی می‌ماند اما شریکی که دائماً با چالش روبه‌رو می‌شود و ممکن است نتواند به همه وعده‌های خود عمل کند. حمایت آمریکا سنگ اصلی است، اما کل خانه نمی‌تواند به تنهایی روی آن بایستد.

از این رو اسرائیل باید در کنار حفظ روابط منحصربه‌فرد خود با ایالات متحده، همکاری‌های خود را با بازیگران کلیدی در اروپا، آسیا و خاورمیانه تقویت کند. از نظر اقتصادی، روابط تجاری و امنیتی روبه‌رشد با کشورهای خلیج‌فارس نیز فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد مشارکت در آسیا ایجاد می‌کند. افزایش صادرات، واردات و همکاری‌های فناوری با بازارهای قابل توجهی مانند ژاپن و هند، اسرائیل را قادر می‌سازد تا برای دوره جدیدی از تشدید رقابت ابرقدرت‌ها آمادگی بیشتری داشته باشد.

با این حال، اقتصاد نسبت به موضوع استراتژیک اولیه یعنی ایران، در درجه دوم اهمیت قرار دارد. منطقی است که فرض کنیم کشورهای سنی امضاکننده پیمان ابراهیم، ​​که به‌طور رسمی و علنی همکاری استراتژیک خود را با اسرائیل تقویت کردند[50]، از اورشلیم انتظار دارند که رهبری تلاش‌ها در مقابله با تهدید مشترک ایران را بر عهده بگیرد. تسریع شکل‌گیری محوری شامل اسرائیل، امارات، بحرین، مصر، اردن و مراکش، همراه با سایر روندهای ژئوپلیتیکی که بهطور خلاصه در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، نیاز به بحث صادقانه در مورد موقعیت استراتژیک اسرائیل را مورد توجه قرار می‌دهد. این نتیجه تغییرات ژئوپلیتیک اخیر و درس‌های موقت جنگ در اوکراین برای حوزه‌های سیاسی و نظامی و نقش نیروهای نظامی متعارف در بازدارندگی بین کشورها است (مسئله‌ای خارج از محدوده این مقاله).

به‌طور گسترده‌تر، جنگ در اوکراین مستلزم سازماندهی مجدد فوری سیستم اسرائیل است. تحول در امور جهانی و برهم‌زدن نظم جهانی، اسرائیل را با منافع جدید سیاسی، اقتصادی و امنیتی در حوزه‌های جغرافیایی جدید، اعم از دور و نزدیک، در چشم طوفان قرار داد. در حالی که بی‌ثباتی ذاتی امروز، برنامه‌ریزی را دشوارتر می‌کند، با این وجود اکنون زمان اتخاذ موضعی فعال در گسترش و تقویت چارچوب‌ها و ائتلاف‌های جدید سیاست‌گذاری و تقویت قدرت اسرائیل در همه حوزه‌های مربوطه است. اسرائیل باید از برتری نسبی و چابکی خود اطمینان حاصل کند و اتاق عملیاتی خود را برای مانور -از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی- در طلوع عصر جدیدی در رقابت ابرقدرت‌ها حفظ کند.

 

پانوشت

  1. ^ ^ ماریا تسوتکووا، "پوتین بازدارندگی هسته‌ای را در حالت آماده‌باش قرار داد؛ غرب اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داد"، رویترز، 28 فوریه 2022. https://www.reuters.com/world/india/war-with-ukraine-putin-puts-nuclear-deterrence-forces-alert-2022-02-27/; تام اوکانر، "درگیری اوکراین، خطر مسابقه تسلیحاتی جدید ایالات متحده و روسیه، جهان به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر است"، نیوزویک، 4 مارس 2022. https://www.newsweek.com/ukraine-conflict-risks-new-us-russia-arms-race-world-closer-nuclear-war-1684362
  2. ^ از آنجایی که تعداد اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند به 4 میلیون نفر می‌رسد، نشانه‌هایی از کاهش سرعت وجود دارد.» PBS.org، 28 مارس 2022. https://www.pbs.org/newshour/world/as-number-of-ukrainians-fleeing-war-hits-4-million-some-signs-of-a-slowdown
  3. ^ شارون بریتویت و نادین اشمیت، "سریعترین رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم: بیش از 1.5 میلیون نفر از اوکراین به کشورهای همسایه رفته اند"، CNN، 6 مارس 2022. https://www.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-06-22/index.html
  4. ^ شورای اتحادیه اروپا، "قطب‌نمای استراتژیک برای امنیت و دفاع"، اتحادیه اروپا، 21 مارس 2022، 7371/22. https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7371-2022-INIT/en/pdf; «قطب‌نمای استراتژیک برای اتحادیه اروپا – جدول زمانی»، متن، EEAS – سرویس اقدام خارجی اروپا – کمیسیون اروپا. https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/106337/strategic-compass-eu_en
  5. ^ شورای اتحادیه اروپا، «قطب‌نمای استراتژیک»، ص 2، 5، 19.
  6. ^ "وزارت دفاع ایالات متحده، رسما استراتژی دفاع ملی 2022 را در انجمن CNAS ترسیم می‌کند". وزارت دفاع ایالات متحده، 10 دسامبر 2021. https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/2869837/dod-official-outlines-2022-national-defense-strategy-in-cnas-forum/; "استراتژی دفاع ملی جدید که در اوایل سال 2022 منتشر می شود"،پایگاه Defence one، هشت دسامبر 2021. https://www.defenseone.com/policy/2021/12/new-national-defense-strategy-be-released-early-2022/187385
  7. ^ ماریانا آلفارو و آدلا سلیمان، "کاخ سفید هشدار می‌دهد که روسیه می‌تواند از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند، همچنین "توطئه" آزمایشگاه‌های زیستی، تکذیب می‌شود". https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/10/ukraine-russia-disinformation-us-biolabs-chemical-weapons/
  8. ^ «نیروی واکنش ناتو»، ناتو، 28 فوریه 2022. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_49755.htm
  9. ^ سیمون لوئیس و اینگرید ملاندر، "ناتو منطقه پرواز ممنوع اوکراین را رد می‌کند، زلنسکی ناراضی می‌گوید این به معنای بمباران بیشتر است"، رویترز، 4 مارس 2022. https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/nato-meets-ukraine-calls-no-fly-zone-hinder-russia-2022-03-04/
  10. ^ "مناظره مجلس عوام، سوالات نخست وزیر، جلد 709، کل 1041-1042"، 2 مارس 2022. https://hansard.parliament.uk//Commons/2022-03-02/debates/6D5339D9-57AF-4736-BF38-51FEF6913D0D/Engagements#contribution-296064A6-0CC7-4410-86F0-6F6475260733.
  11. ^ "اظهارات رئیس جمهور جو بایدن - وضعیت اتحادیه که برای تحویل آماده شده است." کاخ سفید، 2 مارس 2022 https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/03/01/remarks-of-president-joe-biden-state-of-the-union-address-as-delivered/.
  12. ^ "اظهارات رئیس‌جمهور بایدن مبنی بر اعلام اقدامات برای ادامه پاسخگویی روسیه". کاخ سفید، 11 مارس 2022، https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/03/11/remarks-by-president-biden-announcing-actions-to-continue-to-hold-russia-accountable/
  13. ^ «اسکای نیوز زنده»، پوشش ویژه - جنگ در اوکراین، 11 مارس 2022.
  14. ^ ^ سرویس آمار دولتی اوکراین، «تعداد جمعیت فعلی اوکراین، از 1 ژانویه 2021»، سرویس آمار دولتی اوکراین، کیف، ژانویه 2021. http://database.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007/ukr/publ_new1/2021/zb_chuselnist%202021.pdf.
  15. ^ "هزینه‌های دفاعی کشورهای ناتو (2014-2021)"، ناتو، PR/CP(2021)094، 11 ژوئن 2021. https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2021/6/pdf/210611-pr-2021-094-en.pdf; جوکو آلوزیوس، "دستورالعمل دو درصدی ناتو: تقاضا برای چشم‌انداز هزینه‌های نظامی"، اقتصاد دفاع و صلح، ژوئن 2021، صفحات 1-14. https://doi.org/10.1080/10242694.2021.1940649.
  16. ^ «فصل چهارم: اروپا»، تراز نظامی 122، شماره. 1، 31 دسامبر 2022، صفحات 71-73. https://doi.org/10.1080/04597222.2022.2022929.
  17. ^ "اعلامیه ورسای: نشست غیررسمی سران کشورها یا دولت ها"، شورای اروپا، 11 مارس 2022. https://www.consilium.europa.eu/media/54773/20220311-versailles-declaration-en.pd
  18. ^ ریچارد شیرف، 2017 جنگ با روسیه - هشدار فوری از فرماندهی ارشد نظامی، لندن: کورونت، 2016، ص 11-13.
  19. ^ "نامه مورخ 7 دسامبر 1994 از نمایندگان دائمی فدراسیون روسیه، اوکراین، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی و ایالات متحده آمریکا به سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل" شورای امنیت سازمان ملل متحد، 19 دسامبر 1994. https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_1994_1399.pdf; استیون پایفر، "چرا به اوکراین و یادداشت بوداپست اهمیت می دهیم"، بروکینگز (وبلاگ)، 5 دسامبر 2019. https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2019/12/05/why-care-about-ukraine-and-the-budapest-memorandum/
  20. ^ مایکل سینگ، "محور آبراهام"، امور خارجه 102، مارس 2022. https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/2022-02-22/axis-abraham; ریچارد جی ساموئلز، وظیفه ویژه: تاریخچه جامعه اطلاعاتی ژاپن، ایتاکا و لندن: انتشارات دانشگاه کرنل، 2019، ص. xvi.
  21. ^ دیوید شنکر، "جنگ پوتین باعث شده است که کشورهای خاورمیانه شرط های خود را مخفی کنند" فارین پالیسی، 4 مارس 2022. https://foreignpolicy.com/2022/03/04/russia-war-ukraine-middle-east-iran-nuclear-deal/
  22. ^ سارا مارش، "فوتبالیست جوان افغان در سقوط هواپیمای آمریکایی که کابل را ترک می کرد، درگذشت"، گاردین، 19 اوت 2021. https://www.theguardian.com/world/2021/aug/19/afghan-youth-footballer-died-in-fall-from-us-plane-leaving-kabul; جان گدی، "بیش از 600 افغان در هواپیمای باری ایالات متحده در پرواز ناامیدانه از کابل سوار می شوند"، رویترز، 17 اوت 2021. https://www.reuters.com/world/asia-pacific/over-600-afghans-cram-into-us-cargo-plane-desperate-flight-kabul-2021-08-17/
  23. ^ تونی مونرو، اندرو آزبورن و هومیرا پاموک، "چین و روسیه در اجلاس المپیک در برابر غرب شریک می شوند"، رویترز، 4 فوریه 2022. https://www.reuters.com/world/europe/russia-china-tell-nato-stop-expansion-moscow-backs-beijing-taiwan-2022-02-04/
  24. ^ "خواندن تماس پرزیدنت جوزف آر. بایدن جونیور با رئیس جمهور شی جین پینگ جمهوری خلق چین"، کاخ سفید، 18 مارس 2022. https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/03/18/readout-of-president-joseph-r-biden-jr-call-with-president-xi-jinping-of-the-peoples-republic-of-china-2/
  25. ^ رئیس جمهور شی جین پینگ با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده تماس تصویری داشت. CGTN، 19 مارس 2022. https://news.cgtn.com/news/2022-03-18/Xi-speaks-with-Biden-on-bilateral-ties-18vye770wuI/index.html
  26. ^ فرستاده چین می گوید دوستی شی و پوتین در واقع محدودیت دارد. Bloomberg.Com، 24 مارس 2022. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-24/china-envoy-says-xi-putin-friendship-actually-does-have-a-limit
  27. ^ عامر مدهانی و کریس مگریان، "محور" چین بایدن با جنگ روسیه در اوکراین پیچیده شد، AP NEWS،هفده مارس 2022. https://apnews.com/article/russia-ukraine-putin-biden-business-china-d47d4b2215de708b55a12bc4b648818d
  28. ^ جولیان ای. بارنز، "بر اساس گزارش اطلاعاتی، چین بزرگترین تهدید را برای ایالات متحده ایجاد می کند"، نیویورک تایمز، 13 آوریل 2021. https://www.nytimes.com/2021/04/13/us/politics/china-national-security-intelligence-report.html
  29. ^ کریگ سینگلتون، "جنگ پوتین بدترین کابوس شب است"، فارین پالیسی، 4 مارس 2022. https://foreignpolicy.com/2022/03/04/xi-putin-war-ukraine-taiwan-russia-china-nightmare/; هلن دیویدسون، "البته من نگرانم:" امواج شوک از اوکراین به تایوان می رسد، گاردین، 25 فوریه 2022. https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/of-course-i-worry-shockwaves-from-ukraine-reach-taiwan
  30. ^ جسی جانسون، "کره شمالی نهمین آزمایش موشکی خود را در سال 2022 انجام می دهد"، ژاپن تایمز، 5 مارس 2022.president-face-nkorea-forging-ahead-nuclear-missile-production-2022-03-04/ هیونهی شین و جاش اسمیت، "رئیس جمهور بعدی کره جنوبی برای رویارویی با کره شمالی که در تولید هسته ای و موشکی پیش می رود"، رویترز، 4 مارس 2022. https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/skoreas-next-president-face-nkorea-forging-ahead-nuclear-missile-production-2022-03-04/
  31. ^ ارشد محمد و پریسا حافظی، "آمریکا در مورد حذف سپاه ایران از فهرست تروریسم - منبع" رویترز، 16 مارس 2022. https://www.reuters.com/world/us-weighs-dropping-irans-irgc-terrorism-list-source-2022-03-16/ 
  32. ^ آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، "لغو نام های تروریستی انصارالله"، وزارت امور خارجه ایالات متحده، 12 فوریه 2021. https://www.state.gov/revocation-of-the-terrorist-designations-of-ansarallah/
  33. ^ «ترس ها از حذف احتمالی سپاه پاسداران ایران از فهرست ترور ایالات متحده افزایش می یابد» عرب نیوز، 19 مارس 2022، https://arab.news/gc8d2
  34. ^ «پادشاه اردن میزبان رهبران امارات، مصر، عراق است»، فرانسه 24، 25 مارس 2022، خبرگزاری فرانسه، https://www.france24.com/en/live-news/20220325-jordan-king-hosts-uae-egypt-iraq-leaders; گیلی کوهن و آمیچای استرن، "انحصاری: مخاطبین برای نشست اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا در اورشلیم"، شرکت پخش عمومی اسرائیل KAN (IPBS)، 24 مارس 2022، https://www.kan.org.il/Item/?itemId=124502; گیلی کوهن، «مصر به اجلاس می‌پیوندد: وزارت خارجه مصر به اسرائیل می‌رسد»، شرکت پخش عمومی اسرائیل KAN (IPBS)، 25 مارس 2022، https://www.kan.org.il/Item/?itemId=124544
  35. ^ لاهاو هارکوف، «بنت، سیسی و ام بی‌زی در شرم الشیخ جمع می‌شوند»، جروزالم پست، 22 مارس 2022. https://www.jpost.com/israel-news/article-702000[36]
  36. ^ رویترز، "بازدید اسد سوریه از امارات متحده عربی، اولین سفر به کشور عربی از زمان آغاز جنگ"، رویترز، 18 مارس 2022. https://www.reuters.com/world/middle-east/syrian-president-assad-met-dubai-ruler-syrian-presidency-2022-03-18/
  37. ^ موران آزولای، بنت می‌گوید: «اسرائیل امیدوار است که ایالات متحده به نگرانی‌های سران منطقه در مورد حذف سپاه از فهرست تروریسم توجه کند،» Ynetnews، 27 مارس 2022، https://www.ynetnews.com/article/hyygorpfc
  38. ^ توماس گروو و لارنس نورمن، "بنت اسرائیل با پوتین و زلنسکی به طور جداگانه در تلاش برای میانجیگری در بحران اوکراین صحبت می کند"، وال استریت ژورنال، 6 مارس 2022. https://www.wsj.com/articles/israels-bennett-speaks-with-putin-zelensky-separately-in-effort-to-mediate-ukraine-crisis-11646513332
  39. ^ شان واکر، «پارلمان روسیه به ولادیمیر پوتین حق استقرار نظامی در سوریه را اعطا کرد»، گاردین، 30 سپتامبر 2015. https://www.theguardian.com/world/2015/sep/30/russian-parliament-grants-vladimir-putin-right-to-deploy-military-in-syria; "روسیه به جنگ در سوریه می پیوندد: پنج نقطه کلیدی"، بی بی سی نیوز، 1 اکتبر 2015. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-34416519
  40. ^ «آمریکا و روسیه بر سر قرارداد تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند» بی بی سی نیوز، 14 سپتامبر 2013. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-24091633
  41. ^ یانیو کوبویچ، "هیئت نظامی اسرائیل برای گفتگو با همتایان روسی به مسکو می‌رود" هاآرتص، 10 دسامبر 2018، https://www.haaretz.com/israel-news/israeli-military-delegation-to-head-to-moscow-for-talks-with-russian-counterparts-1.6729086
  42. ^ Ynet و خبرگزاری ها، "روسیه گفت گورستان سوری را در جستجوی بقایای سرباز ارتش اسرائیل حفاری می کند"، Ynetnews، هفت فوریه 2021. https://www.ynetnews.com/article/HJNz5Max00; "روسیه به اسرائیل کمک کرد تا بقایای سرباز گمشده از سال 1982 را بازیابی کند." بی بی سی نیوز، 4 آوریل 2019. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-47806780
  43. ^ باراک راوید، "نتانیاهو با پوتین در روسیه برای گفتگو درباره سوریه، ایران ملاقات کرد" هاآرتص، 14 مه 2013. https://www.haaretz.com/.premium-putin-netanyahu-discuss-syria-iran-1.5242821; کوبویچ، "هیئت نظامی اسرائیل به مسکو می رود"؛ پیتر بومونت و پیتر بومونتین اورشلیم، «نتانیاهو با پوتین ملاقات کرد تا درباره نگرانی‌های مربوط به فعالیت روسیه در سوریه گفتگو کند»، گاردین، 21 سپتامبر 2015. https://www.theguardian.com/world/2015/sep/21/netanyahu-meets-with-putin-over-concerns-of-russian-support-for-assad
  44. ^ یونا لیبزون، "ویژه: معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده: "ما از اسرائیل خواسته‌ایم به تحریم ها علیه روسیه بپیوندد"، اخبار 12 اسرائیل، 11 مارس 2022. https://www.mako.co.il/news-world/ukraine_russia_war/Article-997615c97f97f71027.htm 
  45. ^ دن ساباگ و اندرو راث، «کشورهای ناتو آماده ارائه کیت به اوکراین برای محافظت در برابر حملات هسته‌ای و شیمیایی هستند»، گاردین، 23 مارس 2022. https://www.theguardian.com/world/2022/mar/23/nato-countries-to-give-ukraine-kit-to-protect-against-chemical-and-nuclear-attacks;  رویترز، "بریتانیا می گوید روسیه می تواند در حال برنامه ریزی حمله شیمیایی یا بیولوژیکی به اوکراین باشد"، رویترز، 14 مارس 2022. https://www.reuters.com/world/europe/uk-says-russia-could-be-planning-chemical-or-biological-attack-ukraine-2022-03-14/; آلفرو و سلیمان، "کاخ سفید به روسیه هشدار می دهد که ممکن است از سلاح های شیمیایی استفاده کند."
  46. ^ آونر یانیو، سیاست و استراتژی در اسرائیل (عبری)، تل آویو: سفرات پولیم، 1994، ص 28-29; اسرائیل تال، امنیت ملی: عده کمی در برابر بسیاری، انتشارات دویر، 1996، ص 62-63.
  47. ^ تال، امنیت ملی، ص 223-24.
  48. ^ بردلی اسکات اشنایدر، "H.R.8494 - 116 کنگره (2019-2020): تضمین قانون QME اسرائیل در سال 2020" (2020)، https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/8494/text; اندرو جی شاپیرو، "تضمین برتری نظامی کیفی اسرائیل - دستیار وزیر، دفتر امور سیاسی-نظامی"، وزارت امور خارجه ایالات متحده، 4 نوامبر 2011، https://2009-2017.state.gov/t/pm/rls/rm/176684.htm
  49. ^ یوسی ملمن و دان راویو، دوستان در عمل: درون اتحاد ایالات متحده و اسرائیل (اورشلیم: انجمن کتاب معاریو، 1994).
  50. ^ دیون نیسنبام و توماس گروو، «اسرائیل، امارات متحده عربی. در بحبوحه تهدید ایران و متحدانش به امنیت نزدیک‌تر شوید»، وال استریت ژورنال، 5 فوریه 2022. https://www.wsj.com/articles/israel-u-a-e-draw-closer-on-security-amid-threat-from-iran-its-allies-11644080194
.

منبع: آرنا

روسیه آمریکا رژیم صهیونیستی
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
سرمقاله
مشارکت ناامید
بدون تشکل‌یابی نیروهای مولد، نیروی انقلابیِ وفاداران جمهوری اسلامی به مصرف می‌رسد
محمدرضا هدایتی    سیدعلی کشفی   
فقدان گفتارهای سیاسی مؤثر و قدرتمند و کادر رهبری قابل‌اعتماد در این شرایط، می‌تواند سرنوشت متفاوتی برای این نیروها رقم بزند؛ سرنوشتی که یا نیروی ایجادشده را سرخورده‌تر می‌کند و فرومی‌نشاند یا آن را در جهاتی مغایر با منافع و قدرت ملی ایران به مصرف رساند. در این میان، شکل‌گیری تشکلی از نیروهای سیاسیِ مولّد که بتواند واجد گفتاری قدرتمند و امیدآفرین و کادر رهبری منسجم باشد، ضروری به نظر می‌رسد.


سرمقاله
نام من، هیچ‌کس
جغرافیای مقاومت در محاصره افتاده است
اباصالح تقی‌زاده طبری   
پول هنگفت انباشته در این کشورها به همراه سیاست مسالمت‌جوی دیکته‌شده، همۀ آن چیزی است که امکان رویاپردازی‌های توسعه را فراهم کرده و البته کار را برای کشوری چون ایران بسیار سخت نموده است؛ تصویر پاکیزۀ توسعه در این جغرافیا، در تقابل شدیدی با سیاست مقاومت از طرفی و در ادامۀ آن اقتصاد سیاسی تولیدی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی که پس از انقلاب، جبهه‌ای تازه در منطقۀ آسیای غربی باز کرد و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس را در طرف کشورهای مرتجع و وابسته نشاند و خود داعیه‌دار استقلال و مبارزه با نیروهای غیرملی شد، حالا با چهره‌ای جدید از این کشورها روبه‌رو شده است. آن‌ها با شما نمی‌جنگند؛ می‌خواهند همکاری کنند؛ گویا از شما خواسته‌اند که نگاه تنگ‌نظرانۀ ژئوپلیتیک را به کناری نهید و جهان وسیع پر از فرصت را ببینید


سرمقاله
جغرافیای ضعیف
سیاست همسایگی نمی‌تواند صرفا پیگیری منافع باشد
علیرضا شفاه   
چین قطعا باید در اولویت بالای همکاری‌های اقتصادی ایران قرار بگیرد اما نمی‌‌تواند سیاست همسایگی دولت آقای رئیسی را تضمین کند. چین کشوری آرام است و اقتصادی جهانی دارد. اقتضای سیاست خارجی چین این است که از جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان جلوگیری کند اما اگر بنا باشد ثبات اقتصادی جامعۀ ایران منجر به قدرت‌نمایی‌ها و تنش‌های تازه‌ای در منطقه شود، قطعا چین ضامن فعالیت‌های اقتصادی‌ای نمی‌شود که به چنان نتیجه‌ای منجر شود. در ذیل همین محاسبه است که چین ذیل مزایایی که به این منطقه می‌بخشد مراقبت می‌کند که روی زمین لغزنده و پرفتنۀ آن پیراهن‌آلوده نشود. آیا ما می‌توانیم خودمان را به‌عنوان برندۀ مطلق منطقه معرفی کنیم و همۀ امنیت آن را تضمین نماییم؟





موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)