اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





شماره 4 و 5 فصلنامه بابل



۱ فروردین ۱۳۹۲   46  0  0

 

خرید از طاقچه

 

سردبیر: علیرضا شفاه.
دبیر فصل اول: علیرضا شفاه.
دبیر فصل دوم: اباصالح تقی‌زاده طبری.
دبیر فصل سوم: سید علی متولی امامی.


تحریریۀ این شماره: معصومه ندیری، امیر راقب، محمدجواد خضرایی، فرزانه شفاه، محمدمهدی میرزایی‌پور، سید محمدحسین صاحب‌فصول، سید علی کشفی، سید حمیدرضا میررکنی.

 

فهرست مطالب:

دست‌های آلوده/ علیرضا شفاه    9


مقدمه‌ای بر سند حکم ملکه الیزابت برای تأسیس کمپانی هند شرقی:
درۀ من چه سبز بود/ محمدمهدی میرزایی‌پور     15


سند تأسیس کمپانی هند شرقی انگلستان:
حکم ملکه الیزابت خطاب به کمپانی بازرگانان لندنی شاغل به تجارت با هند شرقی و فرمان‌فرمای آن/ ترجمۀ سید محمدحسین صاحب‌فصول     27


قطعه‌ای از دست‌نوشته‌های اقتصادی و فلسفی اثر کارل مارکس منتشرشده در 1884:
کار بیگانه‌شده/ ترجمۀ حسن مرتضوی، یحیی شعبانی  49


تحلیلی از نسبت کار با ناامنی‌های ذات آدمی:
چرا اقتصاد مقوم ذات انسان است؟/ علیرضا شفاه     63

-------------------------------------------------------
مقدمه‌ای بر ترجمۀ سه متن آغازین در اقتصاد سیاسی:
تولد و تألیف/ اباصالح تقی‌زاده طبری    73


فرازهایی از رسالۀ نظریۀ احساسات اخلاقی آدام اسمیت:
تناسب و تداوم/ ترجمۀ معصومه ندیری    81


طرح آدام اسمیت از بازار مطابق با رسالۀ احساسات اخلاقی:
تشکیل بازار/ معصومه ندیری     99


فرازهایی از یادداشت‌های دیوید ریکاردو بر رسالۀ اصول اقتصاد سیاسی رابرت مالتوس:
ارزش آفریننده است/ ترجمۀ امیر راقب    113


ریکاردو-مارکس، مدخلی بر اقتصاد سیاسی تولید:
محیط سیاسی بازار/ امیر راقب     147


نوشتاری از جان استوارت میل در فهم جهت‌مندی قوانین مادی تولید:
در تعریف اقتصادسیاسی و روش تحقیق متناسب با آن/ ترجمۀ امیر راقب، محمدجواد خضرایی، فرزانه شفاه     177


خوانشی بر مقالۀ در تعریف اقتصادسیاسی و روش تحقیق متناسب با آن:
دربارۀ جهت و قانون/ فرزانه شفاه     211

-------------------------------------------------------
مقدمه‌ای بر مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی دربارۀ مجلس خبرگان رهبری:
مکان و امکان سیاست/ سید علی کشفی     221


صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
طرح و تصویب اصل 85/     227


جستاری در نقش متمایز خبرگان رهبری:
دعوتی برای ایفای مسئولیت سیاسی نهاد علم/ سید علی متولی امامی     237


تأملی در وجه تکوین مدرسه نزد مسلمین:
تحصیل، فراغت و رسمیت از برای حکم/ سید حمیدرضا میررکنی     249


نامۀ بابِل به مجلس خبرگان رهبری    259

اقتصاد سیاسی بابل علم سیاست
گروه مطالعات سازمان
دست‌گاهِ مشارکت
دستگاه اداری، چگونه می‌تواند مدعی سیاست باشد؟
دستگاه اداری با به وجود آوردن طبقه متوسط در ایران، فاصله‌ای را در میانۀ رابطه حاکمیت و مردم ساخته است. این فاصله همان‌جایی است که امید می‌رود در آن‌جا سیاست متولد شود.


گروه مطالعات علوم دقیقه
آیا بی‌مخاطره می‌توان چیزی آموخت؟
ریاضیات همچون یک موضع
اکنون علم بیش از هر چیز از صحنه خویش به دور افتاده است. علم از انسان جان می‌طلبد و جان از انسان علم، اما معلوم نیست کدامین جان بتواند بهای علم را پرداخت کند و کدامین علم بتواند خون‌بهای جانی باشد. جان کندن نام دیگر علم‌آموزی است ولی ما که علم را بی‌جان کندن می‌خواهیم، چگونه می‌توانیم جان کندن بیاموزیم؟


نشست
تصمیم بی‌ملاحظه و پایان سیاست
آیا جمهوری اسلامی امیدی به آینده دارد؟
مردم در صحنه تشییع باشکوه پیکر سردارِ شهید قاسم سلیمانی احساس کردند می‌توانند در مبارزه و شهادت با سردار شریک شوند. اگر مخاطبه ممکن با مردم را در این زمان دریابیم، این نقطه می‌تواند آغاز سیاست و سرنوشتی تازه برای جمهوری اسلامی ایران باشد، سرنوشتی که ممکن است دستگاه کنترلی، امنیتی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی از ما سلب کند.


گروه گفتار سیاسی
نوشتن، تجارت کردن
مرکانتیلیسم و تولد تجارت
مشهور است که متون مرکانتیلیست‌ها از متون اقتصادی پیشینیان ماهیتاً متفاوت است. آن‌ها در شرایطی که خود به لحاظ اخلاقی متهم بودند، برای روشن‌کردن کار خود برخلاف گذشت‌گان، نه رسالاتی اخلاقی بلکه متونی فنی درباره تجارت کردن نوشتند.



موسسه علم و سیاست اشراق
تهران خیابان شریعتی،بالاتر از طالقانی
خیابان بوشهر،پلاک21،واحد5
شماره تماس : 09355643099



عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه‌کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی‌حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)