اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان









علیرضا سمیعی





دیدگاه
دربی، فوتبال و زندگی

علیرضا سمیعی   

دربی، همه چیز را پشت سر می‌گذارد. در بازی استقلال پرسپولیس مهم نیست هرکدام از این دو تیم کجای جدول‌اند، فقط مهم این است که این بازی چقدر نفس‌گیر از کار در می‌آید.



دیدگاه
«اعلانِ» ادبیات، بزرگ‌ترین قدرت ادبیات است

علیرضا سمیعی   

نخستین كنگره نویسندگان، با اعلان ادبیات، شأن مشاركت جوی ادبیات را بازسازی كرد و اجازه داد موضوع و هدف و فرم اثر هنری، آگاهانه بر هم منطبق شوند.



دیدگاه
موفقیتِ پروپاگاندا هم به توفیق هنری وابسته است

علیرضا سمیعی   

سازنده موزیك-ویدئو باید درك خوبی از هنرهای پیشین داشته باشد تا بتواند همه را در اثری ویدئویی احضار كند. در حقیقت كار اصلی عبارت از تاویل بردن اثری ویدئویی به كل سنت هنری یك ملت است.



دیدگاه
پوپولیسم؛ طرحی از مردم علیه مردم

علیرضا سمیعی   

دولت‌ها دستگاه‌های تولید و توزيع ايدئولوژي هستند و مردم عصر جديد براي بازيابي احساس يكپارچگي و آرامش خیال دست‌به‌دست دولت علیه خويشتن بسیج مي‌شوند. آدورنو می‌گفت دولت دائما در حال پرداختن و توجیه اسطوره‌هايي مردمی است كه مردم را مسخ می‌كند تا از زير بار مسئولیت انتقادي فردي شانه خالی كنند.



دیدگاه
حضور در انتخابات، به چه شرط یک کنش سیاسی خواهد بود؟

علیرضا سمیعی   

مشارکت در انتخابات همیشه و همه وقت به یک میزان از حساسیت نبوده است، انتخابات با تکیه به رخدادی و متأثر از طرحی در سیاست معنا می‌یابند. آیا نباید بترسیم از آنکه در فراموشی رخداد سیاست و در غیاب طرحی برای آینده، انتخابات دیگر چندان اهمیتی نداشته باشد، ولو اینکه مشارکت در آن بالا باشد؟!



 1  

موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)