اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





گزارش سیاستی
تامّلی در سیاستگذاری فناوری‌های ارتباطی از منظر جمهوری اسلامی ایران


۳۰ دی ۱۳۸۰   285  0  0
به سفارش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر


نویسنده مسئول: علیرضا شفاه

خلاصه


حاکمیت حق و امکان تخاطب است. برای صاحب ندا مهم است که به رسمیت شناخته شود و درست به همین دلیل مجبور است که مخاطب را صاحب شعور تلقی کند و با این طلب او را در موقعیت تصمیم قرار دهد. عصر ما عصر پیوند حکمرانی با فناوری است و ارتباطات این ملاقات را فراهم کرده است. مفهوم ارتباط (عصر ارتباطات) به‌طور کلی به فناوری معنایی نو بخشیده است.

    اکنون استانداردهای ارتباطات مستقیماً در صحنۀ گفتار -که در تاریخ تفکر بیش از هر چیز دیگری ذات انسان شمرده شده- حاضر شده‌اند تا هم اقتصاد متمرکزتر و سخت‌گیرانه‌تری ایجاد کنند و هم آدمیان و گمشده‌ها را از هم متمایز نمایند.

    صحنۀ اصیل علم صحنۀ تولد فرم‌ها و نه صرفاً صحنۀ پیروی از آن‌ها است. اما حکمرانان نیز به صحنه‌ای برای بحث از استانداردها و بهبود آن‌ها محتاجند. پس انسدادی در کار نیست به‌شرط آنکه دریابیم در این وضع جدید می‌توان و باید به موقعیتی اندیشید که نهاد علم به محل معرفی استانداردها تبدیل شود. این استانداردها باید بتوانند دو مسئلۀ مرجعیت و اعتمادپذیری را در فناوری و خصوصاً در فناوری ارتباطات تمهید کنند.

    اینکه مسالۀ مرجعیت و اعتمادپذیری در اینترنت هنوز مورد توجه همۀ کاربران، از دولت‌ها تا نهاد‌های مردمی و تودۀ کاربران است، تا اندازۀ زیادی به ماهیت ارتباط بر می‌گردد. در ارتباط باید بتوان ندادهنده را به‌نحوی به رسمیت شناخت وگرنه تخاطب هرچند سرگرم‌کننده باشد امیدبخش نخواهد بود.

    اما چه باید کرد؟ در کوتاه مدت اتخاذ راهبردهای زیر:

    1. نظام حقوقی فعال در صحنۀ رسانه

    2. طراحی شبکه‌های اجتماعی صبورانه و لایه‌بندی‌شده بر اساس نظام گفتاری

    3. تقویت رادیو و رسانه‌های مکتوب؛ این سیاست باید همزمان با افزایش کارکردهای اجتماعی این رسانه‌ها باشد.

    و در بلند مدت باید مطالعاتی در تفسیر سیاسی–اجتماعی فناوری‌ها به‌ویژه فناوری‌های ارتباطی به‌نحو عاجلی آغاز شود. این مطالعات هم باید پیشنهاد‌هایی در سیاست‌گذاری فناوری‌های موجود و هم پیشنهاد‌هایی برای توسعۀ فناوری‌های ارتباطی متناسب با درک بنیادین جمهوری اسلامی از قدرت ارائه کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گزارش، از طریق منوی تماس با ما در قسمت بالایی سایت، اقدام نمایید.

 

فناوری فضای مجازی
گروه مطالعات علوم دقیقه
زندگیِ ناامید
به بهانهٔ حذف انتگرال از کتب آموزشی دبیرستان
آیا انسان شجاعت آن را دارد که این جهان بیمار را بر دوش بکشد و ناامید نشود؟ ریاضی تمرین این شجاعت است. تمرین امید به شگفتی. زیرا ریاضیات نه با کاربردهایش بل با کشف قطعیت چونان معجزه‌ا‌ی، در میان جهانی که بیماری از سر و روی آن می بارد، با امید به اینکه انسان می‌تواند در این جهان بیمار خودش بماند، زنده مانده است و انسان را زنده نگاه داشته . این امید نام دیگر زندگی است. آن زندگیِ ناامیدی که کمر به هدم ریاضی، چه در قامت دفاع از آن و چه در قامت حذف و طرد آن بسته است، پیش از آنکه اتهام سیاست‌گذاران و سیاستمداران باشد، اتهام خود علم و مدعیان علوم محض و از جمله ریاضی است.


سرمقاله
عروسِ فراموش‌شده
آیا ایران می‌تواند ائتلاف اقتصادی را جایگزین حمایت مالی از مقاومت کند؟
عده‌ای در ایران مدت‌هاست دست روی دست گذاشته و منتظرند تا با روی کار آمدن یک «دولت همسو» حمایت از جریان مقاومت شتاب گیرد و ایران تمام امکانات خود را برای پشتیبانی به میدان آورد. جدا از اینکه ایران به واقع چقدر سرمایه و امکانات برای پشتیبانی از جریان مقاومت دارد، پرسش مهم این است که پیشبرد سیاست صریح و فوری برای نجات اقتصادی آیا با حمایت مالی ممکن است؟


سرمقاله
خون لختۀ سیاست
اقتصاد سیاسی مولد، به‌عنوان دستور کار عاجل جبهه مقاومت
همان‌طور که اسلام عقیدتی نمی‌توانست به‌عنوان یک منبعِ داراییِ ازپیش رستگارکننده، نقطۀ اتکای زندگی مسلمان باشد، بلکه اسلام، آزمون و ابتلای هرروز و هرلحظۀ زندگی مسلمان است، نفت هم نمی‌تواند به‌عنوان یک منبعِ ازپیش تامین‌کنندۀ زندگی قرار گیرد. نفت به پایان رسیده است، هم‌چنان که اسلام عقیدتی به پایان رسیده است. ما نیازمند یک اقتصاد مولد هستیم


گروه گفتار سیاسی
نوشتن، تجارت‌کردن
مرکانتیلیسم و تولد تجارت
مشهور است که متون مرکانتیلیست‌ها از متون اقتصادی پیشینیان ماهیتاً متفاوت است. آن‌ها در شرایطی که خود به لحاظ اخلاقی متهم بودند، برای روشن‌کردن کار خود برخلاف گذشت‌گان، نه رسالاتی اخلاقی بلکه متونی فنی درباره تجارت کردن نوشتند.



موسسه علم و سیاست اشراق
تهران خیابان شریعتی،بالاتر از طالقانی
خیابان بوشهر،پلاک21،واحد5
شماره تماس : 09355643099



عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه‌کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی‌حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)