اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





«این گفت‌وگو» را کنار بگذارید
پاسخگویی به مطالبات چه بر سر ایران خواهد آورد؟


۲۹ مهر ۱۴۰۱   1478  4  0 سرمقاله
از دولت ایران چه می‌خواهند؟ مطالبات را بشنود و پاسخ دهد. احتمالا همین هم خواهد شد. هرچند قاطعیتی در ظاهر نشان خواهد داد با این حال کم‌کم از لحاظ فرهنگی شل‌تر، از لحاظ اقتصادی پاسخگوتر و به لحاظ سیاسی عرصه برای اظهارات خرد و کلان گروه‌های مختلف دانشجویی و رسانه‌ای و مردم‌نهاد فراهم‌تر می‌شود. اما همزمان همۀ اینها وضع گسیخته فعلی را تشدید خواهد کرد. هر پاسخی در امروزِ بی‌داستان و بی‌سیاست و بی‌تصمیم، جز پرگفت‌وگویی نیست؛ پراکندگی را گسترش خواهد داد و دولت و مردم ما را سست خواهد کرد.

امروز همگان در پی شناسایی دلایل و عوامل اعتراضات و اتفاقات اخیر کشورند؛ می‌توان همۀ این دلایل و عوامل را به‌نحوی موجه دانست و البته به بعضی ضریب بیشتر داد. اما آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است داشتن عزمی برای ایستادن در این موقعیت پرگفت‌وگو و پراکنده[1] است. هر گفتاری اگر همچون دری به‌سوی عزمی نباشد، ما را کرخت و راه فهم را مسدود می‌کند. حتی آن دسته از تحلیل‌هایی که به قصد ریشه‌یابی این روزها نوشته و گفته می‌شوند چه‌بسا جز سستی حاصلی نداشته باشند؛ ریشه‌ها خود ریشه در عزم انسان دارند و در آنجا شناسایی می‌شوند.

واکنش‌ها و پاسخ‌هایی که امروز از هر سو به اعتراضات داده شده متنوع است؛ چه از جنس صورت‌بندی مفهومی آن توسط جامعه‌شناسان و اصحاب علوم انسانی باشد، چه از جنس راهکارهایی جهت کنترل اوضاع یا راهبردهایی به ظاهر مبنایی‌تر برای اصلاح شرایط کلی کشور. بعضی، از نزاع ارزش‌های جدید و کهنه و نادیده‌گرفتن مطالبات اجتماعی و سیاسی از سوی حکومت سخن می‌گویند، بعضی، از انسداد نهادهای مدنی در کشور و عده‌ای هم همۀ داستان را به چیزی موسوم به انقلاب جنسی ربط می‌دهند. از طرف دیگر تحلیل‌های اقتصادی و فشار زندگی روزمره بر مردم رنج‌کشیده را نیز باید اضافه کرد.‌ البته راهکارها و راهبردهای اصلاح در همۀ این دیدگاه‌ها به‌نسبه مشابه است؛ توجه حکومت به مطالبات مختلف مردم، شنیدن دیدگاه‌های معارض و ایجاد زمینۀ لازم برای گفت‌وگو. گویی همه فهمیده‌اند اتفاقی رخ داده که حکومت نباید آن را نادیده بگیرد و باید هر چه سریعتر در جهت اصلاح خود بکوشد. اما این اتفاقی که رخ داده چیست؟ آیا به سر رسیدن طاقت مردم است در توجه به مطالبات‌شان؟ کدام مطالبات‌شان؟ اقتصادی (تورم و بیکاری)، اجتماعی (محدودیت آزادی‌های اجتماعی همچون حجاب)، سیاسی (انسداد نهادهای مدنی، تک‌صدایی و یکپارچگی حکومت)؟ یا مطالبات قومیتی مثلاً در استان‌های کردستان و بلوچستان؟ یا شاید مطالبات زیستی فوری چون بی‌آبی زمین‌های کشاورزی و خشک‌شدن دریاچه ارومیه؟ اتفاقی که رخ داده کدام مطالبه را نشانه گرفته است؟ خب، پاسخ روشن است؛ همۀ این مطالبات به‌نحوی اینجا و آنجا طرح شده‌اند و تصویر ما را از اعتراضات ساخته‌اند. تصویری که البته هرچقدر دقیق‌تر می‌نگری کمتر از آن چیزی می‌فهمی و اگر این گستردگی و تکثر تنها گویای یک چیز باشد، آن پراکندگی است. به اینجا که می‌رسیم تازه می‌فهمیم توجه به آنچه در اعتراضات خواسته شده و در پی آن در تحلیل‌‌های کارشناسان بیان شده، ما را تنها از فهم یک چیز دور می‌کند و آن خود اعتراض است. هر جا پراکندگی در کار افتد، باید توجه را به نفس این پراکندگی کشاند و از دام بی‌حاصل و عقل‌فرسای مؤلفه‌ها و ابعاد این پراکندگی گریخت. 

ما خود این پراکندگی را خواسته‌ایم. خود خواسته‌ایم تا در فراغت از گرمای سیاست، کشور در گیر و دار مطالبات مختلف و برنامه‌های کارشناسی آرام گیرد. خود خواسته‌ایم که گفت‌وگوی مردم بر سر سرشت و سرنوشت ایران نباشد. خود خواسته‌ایم که مردمی داشته باشیم مستحق حمایت و خدمت. خود خواسته‌ایم که کشور از مدیریت پر شود و جایی برای شخصیت سیاسی نباشد. انتخابات چند دورۀ اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس را به یاد آورید؛ مگر جز به رخ کشیدن برنامه‌های کارشناسی با چاشنی تهمت و افترا بود! مگر مهم‌ترین برنامۀ دولت سیزدهم ساختن چهار میلیون مسکن نبود؟ و مگر این دولت کارش امروز شنیدن و تن دادن به مطالبات بی‌شمار مردم در سفرهای استانی نیست؟ این چه مردمی است که خواسته‌ایم و این چه دولتی است که ساخته‌ایم؟ آنگاه که به قصد امنیت و آرامش، عرصۀ اداره کشور به «تنظیمات امور» فروکاسته شود و جایی برای گفتار سیاسی که در مخاطرۀ خود وحدتی به زندگی و جهتی برای پیگیری می‌دهد نمانَد، پراکندگی در کار می‌افتد و عمل پراکندگی نه سکون که خشمی بی‌جهت و مخرب است. 

اما از دولت ایران چه می‌خواهند؟ مطالبات را بشنود و پاسخ دهد. احتمالا همین هم خواهد شد. هرچند قاطعیتی در ظاهر نشان خواهد داد با این حال کم‌کم از لحاظ فرهنگی شل‌تر، از لحاظ اقتصادی پاسخگوتر (ببینید افزایش حقوق و دستمزد را در همین یک ماه گذشته) و به لحاظ سیاسی عرصه برای اظهارات خرد و کلان گروه‌های مختلف دانشجویی و رسانه‌ای و مردم‌نهاد فراهم‌تر می‌شود. اما همزمان همۀ اینها وضع گسیخته فعلی را تشدید خواهد کرد. هر پاسخی در امروزِ بی‌داستان و بی‌سیاست و بی‌تصمیم، جز پرگفت‌وگویی نیست؛ پراکندگی را گسترش خواهد داد و دولت و مردم ما را سست خواهد کرد. گفت‌وگو و پاسخگویی در زمین از دست رفتۀ سیاست، همین توانِ نیم‌بند را هم از دولت خواهد گرفت. دولتی که باید از اینجا، آن راه ایستادگی ملت ایران را به یاد آورد و همت استوار کند. اما اگر تعلل کند، سست خواهد شد و این سستی از همه چیز بدتر است. از قضا این روند هم‌جهت با خواست دشمنان ایران است. آنها که به جای رو در رویی، در پی نابودی تدریجی ما با هزاران زخم کوچکند. 

اعتراضات در ایران ادامه خواهد داشت و هر روز به یک بهانه و بدا به حال ما که به این بهانه‌ها چشم بدوزیم و نبینیم آنچه در پس آن به سختی شنیده می‌‌شود. آنچه ما را متوجه بی‌قدری این زندگی می‌کند و نهیب می‌زند که تا کجا این زندگی کشدار ادامه خواهد داشت؛ آن زندگی که نه آغاز پر عزمش را به روشنی به یاد دارد و نه می‌داند که به کدامین سو روان است.

 

پانوشت

  1. ^ این «پرگفت‌وگویی» را فردوسی در توصیف وضع آشفتۀ دوران جمشید پس از آنکه فر ایزدی از او برتافت به کار می‌برد: چو این گفته شد فر یزدان از اوی/ بگشت و جهان شد پر از گفت‌وگوی
مطالبات دولت مردم
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
سرمقاله
اسرائیل و کابوس استقلال منطقه
آیا اردن، می‌تواند گام بعدی محور مقاومت برای تشکیل سازمان‌های ملی مستقل در منطقه باشد؟
محمدحسین تسخیری   
ایران تلاش برای شکل‌گیری سازمان‌های ملیِ باشخصیت را علی‌رغم تمام دشواری‌ها و ریسک‌هایش به عنوان راه نجات تمام کشورهای منطقه در پیش گرفته است. هر جبهۀ جدیدی که گشوده می‌شود، هر هسته جدیدی از مقاومت که در کشوری جدید، سربرمی‌آورد، تنها و تنها در این لحظه، یعنی لحظه‌ای که تبدیل به یک تشکیلات سازمان‌یافته و مسئولیت‌پذیر می‌شود، می‌تواند نویدبخش تولد یک ملت باشد و آن را نمایندگی کند.


سرمقاله
نام من، هیچ‌کس
جغرافیای مقاومت در محاصره افتاده است
اباصالح تقی‌زاده طبری   
پول هنگفت انباشته در این کشورها به همراه سیاست مسالمت‌جوی دیکته‌شده، همۀ آن چیزی است که امکان رویاپردازی‌های توسعه را فراهم کرده و البته کار را برای کشوری چون ایران بسیار سخت نموده است؛ تصویر پاکیزۀ توسعه در این جغرافیا، در تقابل شدیدی با سیاست مقاومت از طرفی و در ادامۀ آن اقتصاد سیاسی تولیدی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی که پس از انقلاب، جبهه‌ای تازه در منطقۀ آسیای غربی باز کرد و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس را در طرف کشورهای مرتجع و وابسته نشاند و خود داعیه‌دار استقلال و مبارزه با نیروهای غیرملی شد، حالا با چهره‌ای جدید از این کشورها روبه‌رو شده است. آن‌ها با شما نمی‌جنگند؛ می‌خواهند همکاری کنند؛ گویا از شما خواسته‌اند که نگاه تنگ‌نظرانۀ ژئوپلیتیک را به کناری نهید و جهان وسیع پر از فرصت را ببینید


سرمقاله
جغرافیای ضعیف
سیاست همسایگی نمی‌تواند صرفا پیگیری منافع باشد
علیرضا شفاه   
چین قطعا باید در اولویت بالای همکاری‌های اقتصادی ایران قرار بگیرد اما نمی‌‌تواند سیاست همسایگی دولت آقای رئیسی را تضمین کند. چین کشوری آرام است و اقتصادی جهانی دارد. اقتضای سیاست خارجی چین این است که از جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان جلوگیری کند اما اگر بنا باشد ثبات اقتصادی جامعۀ ایران منجر به قدرت‌نمایی‌ها و تنش‌های تازه‌ای در منطقه شود، قطعا چین ضامن فعالیت‌های اقتصادی‌ای نمی‌شود که به چنان نتیجه‌ای منجر شود. در ذیل همین محاسبه است که چین ذیل مزایایی که به این منطقه می‌بخشد مراقبت می‌کند که روی زمین لغزنده و پرفتنۀ آن پیراهن‌آلوده نشود. آیا ما می‌توانیم خودمان را به‌عنوان برندۀ مطلق منطقه معرفی کنیم و همۀ امنیت آن را تضمین نماییم؟





موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)